Print artikel

Nej til lovlig røg i Californien

Et ekko fra 2008
03.11.10
Meget er blevet sagt og skrevet om det netop overståede midtvejsvalg i USA. Især om teselskaber. Men også et andet socialt nydelsesmiddel har været på dagsordenen.

Det såkaldte proposition 19, som omhandler legalisering af marijuana i Californien, er blevet forkastet af vælgerne. Det skriver Los Angeles Times. Forslaget ville have lovliggjort såkaldt rekreativ anvendelse af den grønne plante, samt tilladt begrænset privat dyrkning. Det var kun i området omkring San Francisco, at forslaget kunne tiltrække nok ja-stemmer. Måske ikke overraskende lyder analysen, at det var manglende opbakning fra de under-25årige, der resulterede i udfaldet. Som det også gjorde sig gældende på landsplan blev de unge, som i 2008 især var medvirkende til at bringe Barack Obama til magten, hjemme i sofaen. Måske endda med ild i piben.

Ifølge netmagasinet Salon var generationskløften i vælgerskaren uoverstigelig. Seks ud af ti under 30 stemte 'ja', mens syv ud af ti seniorer stemte 'nej'.

Vil du læse videre?

Få fri adgang til alle vores artikler, og opsig, når det passer dig.

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.
Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.